P4NEXTについて
科学技術はかなりの速度で、わたしたちの社会的想像(Social Imaginary)を変えてしまった。相対性理論やその後の量子科学の進展は、ニュートン力学的な世界像に大きな変容を迫り、スケールの取り方によって、世界の見え方が異なることを知らしめた。そして、諸々のスケールを貫くような、より普遍的な科学とは何かという問いを、さらに突きつけているのである。
技術に関しても、スマートフォンのようなデバイスはあっという間に世界中に広がり、文化人類学の「対象」とされてきたネイティブの人々の社会にも浸透している。またAIの進展 は目覚ましく、「知性」という点においてはすでに人間を凌駕し始めており、最近のChatGPTのようなAIチャット技術では、高速で人間の作り出したテキストを学び、そこから新しいテキストを作り出す点で、従来の人文社会科学の論文制作に大きなインパクトを与えている。
人文社会科学も手をこまねいてきたわけではない。人文学においては世界哲学・世界史・世界文学という新たな地平を開くことで、西洋中心主義的な世界像に変更を迫り、アジア・アフリカ・ラテンアメリカにある在来の知から普遍に寄与する道を切り開き、科学的普遍と緊張関係を有した「新しい普遍」をボトムアップな仕方で構想しつつある。またデジタル・ヒューマニティーズの分野においては、人文学とデジタル技術の融合の地平を開いている。
社会科学でも、経済学においては、先端科学技術と結びついた資本主義に対して、倫理的資本主義や社会的市場経済という概念を用いて、人間の生のあり方を豊かにするための新しい提案を行ったり、法学においては、EUがGDPRを制定したりすることで、デジタル時代の人権とは何かを問うている。また、経済やテクノロジーが生み出す格差を不公正であると定義することによって、格差の解消を社会的公正さの実現へと繋ごうとする努力が諸方面の社会科学によってなされている。
このように、人文社会科学と先端科学技術の接点において、多くの議論が積み重ねられており、個別には優れた成果が出つつあるが、それらを繋ぐ根本的な問いが十分深められていないように思われる。すなわち、「人間の再定義」である。
近代の人間は、とりわけ17世紀から18世紀にかけての啓蒙の時代において、神に代わって世界の中心に躍り出た、理性的で主体的な個人である。しかし、19世紀以降の歴史を振り返るなら、人間中心主義的な世界観が、科学技術の進展を相俟って、人間以外の生物や非生物を搾取し、その搾取構造が人間の中に折り返され、深刻な差別や格差を生んだことは明らかである。戦争の世紀といわれた20世紀を経て、「人間の再定義」を深く迫られたにもかかわらず、21世紀においてもなお、啓蒙の時代の人間観が覆っているのが現状である。
「新しい啓蒙」が必要ではないのか。それは、人間をHuman Being(人間存在)ではなくHuman Co-becoming(他者とともに人間的になりゆくプロセス)とみる視点であり、その上で、GDP的な成長ではなく、能力や望む力が花開く(flourishing)ことを目指す社会を構想することである。それは同時に、人間中心主義を乗り越えたものである以上、生物や非生物その他環境との新たな関係を構築するものである。そのためには、先端科学技術とのさらなる対話が不可欠であって、来るべき新しい人間とその繁栄、そして環境との新たな関係に資するような先端科学技術への変容を問うものである。
このように、「新しい啓蒙」には、西洋中心主義的な諸概念だけではなく、その他の、とりわけ日本もそこに位置するアジアに根差した知の普遍化が必要である。 Human Co-becomingは古代中国に発明された「仁」という概念の現代的翻訳でもある。そこで、アジア研究の世界的拠点としての長い歴史を持つ東京大学東洋文化研究所が中心となり、「新しい啓蒙」を支える、人文社会科学と先端科学技術が対話する「哲学場」のためのプラットフォームとして、東京大学の文・理の研究者が連携するプロジェクト「Philosophy for New Enlightenment × Technē(P4NEXT)」を設立する。
P4NEXTは、国内外の学術的諸機関や諸プロジェクト、さらには産業界や地域社会との連携の上に成立することになる。そして、そこからもたらされる帰結は、いわゆる「総合知」の実現である。それは、一方で、対話の上に成立する新しい諸概念の発明を促すことであり、他方では、ELSIにPを加えた、PELSI(哲学的・倫理的・法的・社会的課題)に対する、回答というよりも、有効な「問い」の設定ということになる。
2025年4月
P4NEXT
プロジェクト・リーダー 中島 隆博
Science and Technology have rapidly transformed our Social Imagination. The development of the theory of relativity, and the subsequent quantum science, imposed vast changes on the Newtonian mechanics-based perspective of the world, revealing that the way we perceive the world depends on the way we scale it. This raises an even more pressing question: what would be a more universal science capable of penetrating every scale?
Regarding technology, smartphones and other devices have instantaneously spread worldwide, even infiltrating the societies of native peoples that had been the “Subject” of studies in cultural anthropology. Moreover, the development of Artificial Intelligence (AI) has been striking, as it is already beginning to surpass humans in intelligence. Recent AI chat technology, such as ChatGPT, can study texts produced by humans at high speed and then produce new texts based on that. This has led to a significant impact on the production of papers in the conventional Humanities and Social Sciences fields.
However, the Humanities and Social Sciences have opened up new horizons in World Philosophy, History, and Literature, and thus, urged changes in the Western-centric image of the world, allowing existing knowledge from Asia, Africa, and Latin America to contribute to the universal. These are in a bottom-up process of conceiving the “New Universal” with a tense relationship to scientific universals. Furthermore, the field of Digital Humanities is facilitating perspectives that combine the Humanities with digital technology.
In the Social Sciences, the field of Economics is creating new proposals to enrich the state of human life by applying the concepts of ethical capitalism and social market economics, rather than capitalism tied to the latest science and technology. In the field of law, the European Union (EU) has enacted General Data Protection Regulation (GDPR), pursuing the question of defining human rights in the digital era. Furthermore, by labeling the disparities created by economics and technology as injustices, efforts are being made in all areas of Social Science to connect the reduction of disparities with the realization of social justice.
Thus, more discussions are emerging from the intersection of the Humanities & Social Sciences and the advanced sciences & technologies. Although excellent results are achieved at the individual level, the fundamental question that would connect these has not been fully unearthed. Therefore, the question here is none other than the “Redefining Humanity.”
During the early modern era, particularly during the Enlightenment era from the 17th to the 18th centuries, humanity became rational and subjective individuals, who took over God’s place in the center of the world. However, reviewing the history from the 19th century onward reveals that the anthropocentric worldview, coupled with scientific and technological development, exploited non-human things (both living and non-living), and that this exploitation framework doubled back onto humanity, leading to serious discrimination and disparities. We should have been deeply engaged in “Redefining Humanity,” during the 20th century, the century of war, however, even today in the 21st century, the human view of the Enlightenment era remains prevalent.
Perhaps we need a “New Enlightenment.” This perspective would mean humans to be defined not as human beings’ existence, but as human co-becoming (the process of becoming human together with others). Based on this perspective, we would envision a society that aims for the flourishing of our capacities and our powers of hope, rather than GDP-based growth. As it is beyond overcoming anthropocentrism, simultaneously, this would build new relationships with the rest of the environment that are both living and non-living. Thus, it is essential to have enhanced dialogue with Advanced Sciences & Technologies, and pursue transformations within these fields so that they will contribute to humanity that is to come, to its flourishing, and to a new relationship to the environment.
Thus, the “New Enlightenment” would need not only Western-centric concepts, but also the universalization of other types of wisdom, particularly those rooted in Asia, including Japan. Furthermore, human co-becoming is a modern translation of “ren 仁”, a concept invented in ancient China.
Therefore, the Institute for Advanced Studies on Asia, The University of Tokyo has a long history as a global hub for Asian Studies, will take the lead in establishing Philosophy for New Enlightenment × Technē(P4NEXT), a platform to support the “New Enlightenment.”
P4NEXT will bring together researchers from the Humanities and Sciences at the University of Tokyo, as well as domestic and international academic organizations and projects, as well as the industrial world and regional communities to operate a “Philosophical Forum” where the Humanities & Social Sciences engage in dialogue with Advanced Sciences & Technologies.
The outcomes of this collaboration will contribute to the realization of what is referred to as “Comprehensive Knowledge.” This will facilitate the invention of various new concepts formed via dialogue, and establish useful questions, rather than answers, for ELSI with a P, that is, PELSI (philosophical, ethical, legal and social issues).
April 2025
Prof. NAKAJIMA, Takahiro
Director, Philosophy for New Enlightenment × Technē